Els darrers dies han anat apareixent tot un seguit de notícies referides a la presumpta oposició dels regants envers les limitacions o prohibicions del reg de les finques incloses dins la Zona d’Especial Protecció per a les Aus (ZEPA) de la plana de Lleida, incloses dins el inicial àmbit regable del canal Segarra-Garrigues. Diem presumpte, per que sembla que ara han sorgit els problemes. Quan no és cert !
Des del primer moment en que van iniciar-se, quasi en paral·lel, els projectes de definició del canal Segarra-Garrigues i el Pla de gestió de la ZEPA de la plana de Lleida, l’INSTITUT AGRÍCOLA ho vam advertir i vàrem ser proactius.
Per a fer memòria de tot plegat, i per a que mai se’ns pugui titllar d’impassibles o d’indiferents, hem cregut oportú fer un breu recordatori de totes les actuacions que hem fet. Evidentment, per a evitar l’abocament de massa informació, hem triat el més important de més de vint anys d’actuacions. I ho farem en forma de cronograma per a ser més didàctics.
El conflicte neix del requeriment de la Comissió Europea en forma de Carta d’Emplaçament l’abril del 2004, la qual no es va tancar satisfactòriament. I el 2005, es va obrir un expedient d’infracció que va resultar en una sentència del Tribunal de Justícia de la Unió Europea el 2007, que obligava a prendre mesures sobre la zona.
Evidentment, seguirem pressionant per a que el nostre Govern reaccioni i compleixi amb les compensacions a les quals es va comprometre, per tal de poder aprofitar aquesta infraestructura de reg tant desitjada i anhelada pel territori.
Novembre 2025


